काठमाडौं : पाटनको प्रख्यात कार्तिक नाच बुधबार शुरु हुँदैछ। पाटन दरबार क्षेत्रको कार्तिक डबलीमा आजदेखि कार्तिक नाच सञ्चालन हुन लागेको कार्तिक नाच संरक्षण समितिका अध्यक्ष तथा कलाकार किरण चित्रकारले जानकारी दिए।
नेपाल संवत् ७६१ अर्थात् वि.सं १६९७ मा ‘कात्तिक नाच’को आरम्भ भएको इतिहासमा उल्लेख छ। राजा सिद्धिनरसिंह मल्लले शुरु गरेदेखि हरेक कात्तिक महिनामा चल्दै आएको छ। ३८३ वर्षदेखि देखाइँदै आएको यो नाच भगवान विष्णुका कथासँग जोडिएको छ। यही कातिक ३० गतेसम्म सञ्चालन हुने नाचमा हरेक दिन फरक-फरक कथामा आधारित रहेर लिला अनुसारका नाच देखाइन्छ।
राजा सिद्धिनरसिंहले ललितपुरका जनतालाई भय र त्रासमुक्त गर्न यो नाच देखाउन थालेको मान्यता छ। सिद्धिनरसिंह मल्लले देश र जनताको कल्याणार्थ ‘कार्तिक नाच’ चलाएको बताइन्छ’, चित्रकारले भने।
नाचका सर्जक, स्रष्टा एवं प्रवर्तक सिद्धिनर सिंहका शिक्षागुरु पण्डित हरिवंश उपाध्याय र दीक्षागुरु विश्वनाथ उपाध्याय भएको उल्लेख छ। यो नाच शुरुमा पाँच दिन प्रदर्शन भएको थियो। सिद्धिनरसिंहका छोरा श्रीनिवास मल्लले ‘बाथःप्याखँ’ अर्थात् ‘लोक नाटक’, ‘सुदामा प्याखँ’ र ‘सुरदास प्याखँ’ थपेर यसलाई १५ दिन पुर्याएको बताइन्छ।
अहिले यसको विशेषता बुझेको कलाकार र नाच सञ्चालनका लागि आर्थिक अभावमा १० दिनमा मात्रै सीमित गरिएको चित्रकारले बताए। यो नाच नेपालको अमूर्त सम्पदा र परम्परागत संस्कृति भएकाले हालसम्म नरोकिएको उनले दाबी गरे। ‘कार्तिक नाच धार्मिक र तान्त्रिक महत्वसँग पनि जोडिएको छ। यसलाई नेवार समुदायमा समावेशी नाचका रूपमा पनि लिइन्छ। जुन जातीय सद्भाव कायम राख्ने माध्यम बनेको छ’, उनले भने।
मल्लकालीन समयमा कात्तिक नाचमा मैथिली भाषामा संवाद गरिन्थ्यो। मैथिली भाषा नेवार समुदायमा नबुझिने भएकाले पछिल्लो समय नेपाल भाषामा उल्था गर्न थालिएको हो। यो नाच संसारकै सबैभन्दा लामो नाट्य महोत्सवका रूपमा चिनिएको नाच प्रचारप्रसार समितिका संयोजक कलाकार सञ्जय शर्मा राजोपाध्यायको भनाइ छ। ‘२७ दिनसम्म कात्तिक नाच सञ्चालन हुने भएकाले संसारको सबैभन्दा लामो नाट्य महोत्सव भएको इतिहासमा पनि उल्लेख छ’, उनले भने, ‘तर हाल १० दिनमा खुम्च्याइएको छ।’
२००७ को राजनीतिक परिवर्तनपछि यो नाटकलाई केही दिनमा खुम्च्याइएको राजोपाध्याय बताउँछन्। ‘त्यसपछि २००८ देखि २०३७ सालसम्म दुई दिन मात्रै देखाइयो। यी दुई दिनमा वराह र नरसिंह अवतार देखाइन्थ्यो’, उनले भने।
कात्तिक नाच प्रबन्ध समिति गठन भएपछि विसं २०३८ देखि २०६९ सम्म प्रत्येक वर्ष आठ दिन नाच प्रदर्शन भएको राजोपाध्याय बताए। ‘विसं २०७० मा दुई दिन वस्त्रहरण र बौद्ध लीला थपेर १० दिन र २०७१ देखि २०७६ सम्म १२ दिन सञ्चालन भएको थियो।
विसं २०७७ सालमा कोभिड महामारीका कारण दुई दिन मात्रै नाच देखाइएको थियो। यस वर्ष दस दिन देखाइदैछ, २००६ सालयता २७ दिन नै नाच हुन सकेको छैन। सबै २७ दिन गर्न एक वर्ष समय खर्चिनुपर्छ। नाचका लागि अभ्यासमा धेरै समय लाग्छ”, उनले भने।
लामो समय नाच देखाउन आर्थिक अभाव हुने कलाकार राजोपाध्यायको भनाइ छ। ‘एउटा नाच देखाउन कम्तीमा २० जना कलाकार चाहिन्छ। हामीले कात्तिक नाचलाई जगेर्ना मात्रै गर्न खोजेका हौँ। यसलाई एक महिनासम्म सञ्चालन गर्न सकिने अवस्था तत्काल छैन। कतैबाट आर्थिक सहयोग भए २७ दिनसम्म पनि गर्न सकिन्छ’, उनले भने।
कलाकारहरुले व्यावसायिक रुपले यस क्षेत्रमा समय दिन नसकेका कारण कार्तिक नाच देखाउन पनि समस्या भएको उनको भनाइ छ। ‘कलाकारलाई उचित पारिश्रमिक दिन नसकिएको अवस्था छ, कलाकारपलायन हुँदै जाने समस्याका साथै नयाँ पुस्तामा भाषागत समस्या बढ्दै गइरहेको छ।अर्कोतर्फ सरकारी पक्षबाट समेत पर्याप्त सहयोग प्राप्त हुन सकेको छैन’, उनले भने।
नाच संरक्षण समितिले नाचलाई निरन्तरता दिन संस्थागत रुपमा १० करोडको अक्षयकोष स्थापना, कलाकारलाई व्यावसायिक रुपमा अगाडि बढाउने र नयाँ पुस्तालाई भाषागत रुपमा सबल बनाउन प्रशिक्षण दिने लक्ष्य लिएको छ। साथै कलाकारलाई पढ्नका लागि छात्रवृत्ति तथा स्वास्थ्य क्षेत्रमा बिमाको व्यवस्था गर्ने समेत रहेको समितिका अध्यक्ष किरण चित्रकारले बताए।
अक्षयकोष स्थापनाका लागि ललितपुर महानगरपालिकाले एक करोड, वडा नं १६ ले रु १० लाख गराइसकेको र वडा नं. ११ ले यसै वर्ष नौ लाख रुपैयाँ उपलब्ध गराउने भएको छ।
नाच सञ्चालनका लागि महानगरको उद्योग पर्यटन तथा संरक्षण समितिले ३० लाख, वडा नम्बर १६ ले ५० हजार, वडा नं. १९ ले ७५ हजार, एनसेन फाउण्डेशनले दुई लाख र सम्झना ल्याबरोटोरीले ५० हजार रुपैयाँ उपलब्ध गराउने कलाकार सञ्जय शर्मा राजोपाध्यायले जानकारी दिए।
तपाईंको ईमेल गोप्य राखिनेछ ।